amp templates

2013.Máriapócs- Csíksomlyó

cikk, szerző: bmmaric

ZARÁNDOKÚT 2013. Április 25 – Május 20.-ig Máriapócs - Csíksomlyó

Előzmény: Ezt a naplót eredetileg saját magamnak készítettem, azonban Merva Laci kérésére bővebben írtam azt a részt, amelyben zarándok csoportunk ketté válása után a mi általunk bejárt másik út található. (Ezt külön jelölöm majd) Mivel ezt saját magamnak írtam, ezért több személyes dolgom van benne, így aki ezt elolvassa, ne lepődjön meg rajta. Persze akikkel együtt tettük meg a zarándok utat bizonyára találnak benne számukra érdekes részeket, melyek segítségével felidéződnek bennük az ott eltöltött idők kellemes és megszenvedett percei, órái. Minden ott eltöltött perccet és órát érdemes volt megélni, mert ez a lelket építette. Ha a csoportunkból valakinek kiegészíteni valója lenne, vagy kimaradt valami úgy kérem, hogy jelezze módosítás céljából.

A lényeg: ha zarándok úton kívánok részt venni, akkor testileg és lelkileg is fel kell készülnöm előzőleg. Persze a lelki felkészülés a legfontosabb. Legyen kész elhatározásom, hogy hova, miért (pl. családomért, rokonokért, közösségért, hazáért stb…..) kívánom ezt az utat megtenni, és ott pl. a SZŰZANYA előtt rakom le a terhemet, kérésemet. A testi felkészülés részemről könnyű volt, mert pl. a Mecseken 15 km-t tettem meg több alkalommal úgy, hogy a hátizsákomban plusz súlyok voltak, amiket súlyzókból álltak. A felszerelésre nem térek ki külön, de ami fontos, hogy a bakancs egy számmal nagyobb legyen. Na elég az előzményekből következzen a napló. Zarándokok imája, amit előző évben Esztergomban olvastam. Uram légy az utazó társasága Irányadója az elágazásnál! Adj neki erőt, amikor elgyengül, Védelmezd veszély közben, Oltalmazd az út során, Adj árnyékot a nap hevében, Világosíts a sötétségben, Nyújts vigaszt, amikor kedvét szegi, És szilárdítsd meg szándékában! ÁMEN. A zarándok útunknak egy napi menetrendje: Indulás után elöl valaki viszi a keresztet, a Mária zászlót, és azt a zarándok zászlót, amin a különböző helységekben kapott szalagok találhatók. Napközben rózsafüzér imádkozása. A vezető által meghatározott időben fél órás csend, amit arra használtunk fel, hogy az általa megadott témán gondolkodjunk, elmélkedjünk. Faluba érve, illetve elhagyva (az első és az utolsó) út menti keresztnél háromszor meghajoltunk (atya, fiú, szentlélek) és elmondtunk egy imát, pl. a „Miatyánkot”. A lakott helységeknél énekeltünk. (Fontos, mert ki tudja, hogy az ablak mögött valakit esetleg megérint, elgondolkodik azon, hogy vajon ez a sok zarándok miért is teszi meg ezt a fáradságos utat? Valakiért? Valamiért? ) Napközben a hátizsákot, csomagokat, aki kérte azoknak gépkocsival szállították a következő szálláshelyre. Este a vacsora után megbeszélés: a napközbeni fél órás csendben a vezető által megadott témával kapcsolatban megbeszéltük milyen pozitív, - negatív érzéseim és nehézségeim voltak.

2013. április 25 (csütörtök) Pécs – Máriapócs Pécsen reggel 4 órakor keltem, és az 5 órás buszhoz indultam. Jött is, így futásnak eredtem a több mint 10 kg-os hátizsákkal, bottal, de a járdán lévő dudoron megbotlottam, elestem, a nadrág kilukadt a térdemnél, a térdem pedig vérzett. A jobb kezem megdagadt. No ez az indulás. Következő busszal irány a vasút állomás. Majd vonattal Budapest, Füzesgyarmat, Tokaj, Nyíregyháza. Innen autóbusszal Máriapócs, érkezés 15,30 körül. A szálláshelyen jelentkeztem, majd a templomba bementem. Később a téren ülve Merva Laci telefonált, hogy hol vagyok. Megbeszéltük, hogy együtt elmegyünk a közeli faluba gyalog, ahonnan jönnek a zarándokok. A Máriapócsi templomhoz ½ 5 körül érkeztünk meg, ahol a templom történetét ismertették. A Görög katolikus szentmise 5 órakor kezdődött, melyen részt vettem. Vacsora 7 órakor kezdődött, mely bőséges (töltött káposzta, majonéz, és majonézes kukorica volt.) Belépőként mindenki kapott egy kupica pálinkát, majd kértem még egyet. (Csak megjegyzem, hogy otthon egy üveg pálinkám van több éve, de eszembe sem jut inni belőle.) Vacsora után mindenki bemutatkozott, és elmondta, hogy miért jött erre a zarándokútra. Lefekvés 9 óra körül. Nagyjából 25-en voltunk, kicsit több nő, mint férfi. A résztvevők általában középkorúak. Az elszállásolás hotel jellegű volt a tetőtérben, ami minden igényt kielégített szerintem. A vacsora, szállás és a reggeli díja: 2800 Ft.

Április 26 (péntek) Máriapócs, Nyírbogát, Piricse, Pilisújtanya, Bátorliget. Reggeli pazar: (margarin, méz, lekvár, paprika, paradicsom, felvágott, tej, tea.) Reggel áldást kaptunk, majd 8,20-kor indulás a 32 km-es útnak. Egész nap sütött a nap kb. 26 C°-os melegben. Sík terepen haladtunk erdőben, mezőn, földes úton, illetve inkább homokos, kavicsos úton. Közben az egyik faluban Görög katolikus mise volt, ahova délbe érkeztünk meg. A szentmise után a templom udvarában agapé volt (sütemény, pogácsa, alma, banán, narancs, illetve italok.) A hosszú úton párszor pihenőt kellett tartani. Mindjárt az első út elég fárasztó volt. A Mária utat jelző alacsony beton oszlop nagyon elegáns, csak az a baj, hogy messziről csak az oldala látszik. Célszerű lenne az oldalát fehér festékkel megjelölni, közepén pedig piros csíkkal jelezni, hogy ez egy jelzett út. Így egyértelmű, és messziről is jól látható lenne a helyes útvonal iránya. Mikor a szálláshelyre megérkeztünk, már este ½ 8 volt. Lefekvés ½ 11 körül történt.

Április 27 (szombat) Bátorliget, Vállalj, Csanálos, Nagykároly Kényelmes szállás után (habár a takaró kicsit vékony volt) reggel indulás előtt elmentem ásványvizet venni, mert előző nap a flakont elvesztettem. Napos meleg idő volt egész nap 26 – 28 C°. Napi távolság 22 km. Földes, homokos úton mentünk egész nap sík terepen. Délben Vállalj határ faluba érkeztünk, ahol elénk jött papi ruhában a plébános úr zászlókkal, és kb. 20 fős csoporttal fogadtak minket. Első utunk a katolikus templom volt, ahol szentmisében volt részünk. A mise után megvendégeltek bennünket (zsíros kenyér zöld- hagymával, sok sütemény, ital.) Nagyon nagy szeretettel láttak el minket. Innen a határig elkísértek a falu lakóinak egy része a plébános úrral együtt. Átmenve a határon az első faluban egyszer csak kinyílt egy családi ház kapuja és betessékeltek bennünket, ahol megvendégeltek. Az emberek szeretete határtalan. Majd megérkeztünk Nagykárolyba, a szállás elfoglalása után bementünk a templomba, ahol 7 órakor szentmise volt. Utána egy étterembe hívtak minket, ahol finom levest, sült húst krumplival kaptunk, savanyúsággal, teljes volt az ellátás. Maga a szállás egy régi lovarda épület mely átalakításra került. Kényelmes volt a szállás, az órát pedig egy órával előbbre állítottuk. Az esti megbeszélés kezdete ½ 11 órakor volt. Sajnos a szúnyogok is megjelentek.

Április 28 (vasárnap) Nagykároly. A mai nap eredeti elképzelés szerint pihenőnap lett volna tekintettel arra, hogy akik nem Máriapócson csatlakoztak azok bizony már régóta gyalogoltak. Reggeli 9 órakor, majd 10 órás szentmise következett egy modern templomban. Az oltár mögött a falon csak egy kereszt, egy rózsafüzér, és a SZŰZMÁRIA szobra volt. Ez nekem nagyon tetszett, azt gondoltam, hogy már csak ezért a látványért is érdemes volt eljönni. A 11 órás misére kissé megkésve érkeztünk, ahol már vártak bennünket. A mise után a kórusban külön nekünk énekeltek. Az ebéd szintén az étteremben volt. Utána a közeli faluba mentünk (oda 5 km és vissza is annyi), ahol a Károlyi mauzóleumot néztük meg. Itt megérkezésünkkor éppen egy hosszú körmenetet láttunk ahol búzaszentelést végeztek. Visszatérve pihenni nem tudtunk, mert a rácsos kapu be volt zárva. Vacsora szintén a vendéglőben 8 órakor. Egész nap szép napos idő volt. A város is sok szép műemlék épülettel volt teli. Különösen szép, amit érdemes megnézni a Károly kastély. Szállás, vacsora, reggeli, ebéd 62 Lej.

Április 29 (hétfő) Nagykároly, Mezőterem, Tasnád. Indulás a 8 órás misére, utána vissza a szálláshelyre, reggeli (3 tojás, vaj, sajt, szalámi, zöldhagyma) ½ 10 körül indultunk tovább. Tasnádig a távolság 29 km sík terepen, erdőben, mezőn, töltésen, a végén 6 km-es aszfaltos út. Tasnádra du. 6 órára érkeztünk a Caritasnál a fogadtatás természetesen mint mindig pálinkával kezdődött (Egy év alatt nem ittam annyi pálinkát mint eddig.) A Caritas után a szálláshelyre mentünk, ahol a padlón szivacsok voltak lefektetve, lányok, fiúk egy nagy helységben, ahol a vacsora is volt. A vacsora nagyon jó leves, hús krumplipürével plusz uborka hozzá. Megjegyzendő, hogy az utunk során ahol autó közeledett felénk, nagyon sokan dudáltak, integettek, jó kívánságaikat küldték. De a lakott településeken is hasonlóan barátságosan integettek beszéltek hozzánk.

Április 30 (kedd) Tasnád, Magyarcsaholy, Románcsaholy, Kárásztelek. Sok gondot okozott nekem a hálózsák összerakása, majd a hátizsákba való rakása. (Később kioktattak, hogy nem szabad a hálózsákot összehajtogatva elrakni, mert így mindig ugyan azon a helyen megtörik, hanem be kell gyömöszölni a zsákjába. Ez így már később nem okozott gondot. Reggeli 7 órakor. Indulás 8 óra után. Először megnéztük a modern Görög katolikus templomot. A városból kiérve föld úton haladtunk, majd mezőn mentünk egészen Magyarcsaholyig. Itt megálltunk pihenni, ahol bolt is volt. A kerítésen keresztül beszélgettünk egy házaspárral ameddig nem indultunk el. Románcsaholyon keresztül haladva továbbra is mezőn haladtunk de már emelkedőkben is bővelkedett az út. Kárásztelek előtt az erdőben megpihentünk, de a polifomon mindjárt el is aludtam, és horkoltam is. Ezek után hárman ott maradtunk még egy kicsit, mert nemsokára indulunk a többiek után. Persze közben el is tévedtünk. A mise 6 órakor kezdődött, mi ½ 7 körül érkeztünk meg. A mise után egy családi háznál szállásoltak el, ahol a Gyulával együtt voltunk, Nagy Imre és családjánál, a Nagy utca 306-ban. A feleség és férj szinte a szívüket is kitették, mindennel elláttak. A vacsora bőséges volt (leves, töltött káposzta, és csirkehús tarhonyával.) Finom házi kenyér volt, illetve pálinka és bor. A kút víz pedig szintén fenséges volt. Fekvés 10 órakor. A mai táv 29 km volt, 32 C°–os melegben. Szerencsére az erdőben azért árnyékot is kaptunk, de azt nem lehet elmondani, amikor a nyílt mezőn jártunk.

Május 1 (szerda) Kárásztelek, Nagyfalu, Szilágysomlyó. Kárászteleken a házigazdák induláskor elláttak minden jóval, (az útra házikenyér szendvicsként, paprika, paradicsom, uborka, tojás.) Reggel szentmise litániával, majd a plébános úr a helyiekkel elkísért a falu szélén lévő temetőig persze már dombnak felfelé, nehogy elszokjunk a domboktól. Innen az indulás ½ 11-kor volt ami elég későnek tűnt, tekintettel arra hogy a napi távolság 24 km és a dombokat viszont nem mellőztük. A nap az áldását egész utunk során adta, így legalább tudtunk izzadni is. (Talán máskor nem?) Útközben birkákkal is találkoztunk, ahol megpihentünk, mert a völgybe menve egy kutat találtunk, ami a vízpótlásban segített. Ezek után földúton mentünk, természetesen dombokon keresztül. Megérkeztünk Nagyfaluba. A csoda tevő víznél (kör alakú épület, külső oldalán vízcsapokkal. A pihenést összekötöttük a napi események megbeszélésével. Ezek után felmentünk a domb tetejére ahol egy nagy kereszt állt, jelenések ezen a területen voltak. Ez a hely annyira híres, hogy pl. Mohácsról is havonta autóbusszal jönnek ide az emberek. Szilágysomlyó határába megérkezve, majd a város közepén megpihentünk. Az utat énekelve tettük meg a szálláshelyig (mint mindig) ami a város szélén volt. Faházban voltunk elszállásolva, ahol egy francia ágy és egy egyszemélyes ágy volt. A telek az erdő szélén van, egy tó társaságában. Így a wc is az erdő oldalába volt elhelyezve. A szállásadók nagyon nagy szeretettel fogadtak, a vacsora is kiváló volt. Lefekvésre a téma megbeszélése után került sor, ami már 10 óra utánra esett.

Május 2 (csütörtök) Szilágysomlyó, Szilágyperecsen, Varsolc, Krasznarécse, Kisrécse, Micepatak, Zilah. Tekintettel arra, hogy itt a csoport ketté vált Merva Laci kérésére más formában folytatom a napi aktuális témát. Létszám: 8 fő (Takács János, Osváth Anna, Juhász János, Hanvai Ernesztó, Várbiró Miklós, Illés Mária, Király László, Balogh Gyula) + Havas Tamás idegenvezetőnk. Időjárás: Párás kissé felhős idő 25C Napi távolság: 27 km. Jelölés: Szilágysomlyótol jelölés nem található egészen Kisrécsét követő erdő széléig. Utána a jelzés már jól kiépített egészen Zilah határáig. Zilah helységben jelölés nem tapasztalható. Fizetés, adomány, persely: Krasznarécsén 100 Lej a perselybe lett helyezve. Étkezés: Szilágysomlyón reggeli után mindenki készített magának útravalót. Krasznarécsén a pár fős keresztény csoport szívűket kitéve elláttak bennünket. (Kifőzdében finom leves, és második fogás, majd főtt tojás, kalács, pálinka, bor, üdítő ital.) Zilahon vacsorával fogadtak babgulyással. Zarándokút: Takács János ma nem jött velünk, mert nem érezte jól magát, így a csomagokkal érkezett Zilahra. Az úton jó ütemben haladtunk. Krasznarécséről Vadas Enikő elkísért bennünket Zilahra. Egyedüli probléma, hogy a mi kis szétvált csoportunkban az éneklés nem tudott jól kibontakozni, mivel az éneklés magas iskoláját senki sem járta ki nálunk. Fogadtatás: Kárásztelken képzeletet felülmúlt volt a fogadtatás annak ellenére, hogy szinte csak pár nyugdíjas keresztény található ebben a faluban. Zilahon az udvari padon itallal vártak bennünket. Este pedig bőséges vacsora. Téma megbeszélés: Napközbeni téma amin gondolkodni lehetett: 1./ A ketté vált csoporttal kapcsolatos érzések kifejtése, illetve mit mondtam búcsúzáskor az ott maradottaknak. 2./ Útközben milyen problémáim, érzéseim voltak (jók, rosszak.) Mivel későre járt az idő úgy döntöttünk, hogy másnap déli pihenéskor beszéljük meg a felvetett témákat. Esti beszélgetéskor Ernestó elmondta a dilemmáját, problémáját az eddigi úttal kapcsolatban. Miért is vagyok itt köztetek, miért veszek rész a zarándokúton? Talán fejezzem be? Mindenki elmondta biztató véleményét az úttal való részvételről. Ernestó elmondta: kellemetlen érzését azzal kapcsolatban, hogy „én aránylag jó módban élek, ugyanakkor az itteni szegény emberek látnak el minden jóval”.

Május 3 (péntek) Zilah, Alsóegregy, Hidalmás. Létszám: 8 fő + HAVAS Tamás Időjárás: kissé felhős 25 C° Napi távolság: 29 km Jelölés:. A városban nem tapasztalható, míg az erdőben nagyon szépen elkészültek a jelölések. Hidalmáson a jelölés nincs megvalósítva. A tervezett golf pálya miatt átgondolandó az új útvonal. Fizetés: 40 Lej. A közös kasszába 100Lejt tettünk be, amivel gazdálkodunk. Étkezés: Zilahon kaptunk reggelit, azonban a további étkezésről nekünk kellett gondoskodni. Zarándokút: 8 órakor szentmise, indulás 9 órakor. Az indulást kissé zavarta, hogy csak egy zuhanyozó állt rendelkezésre. Az épületből kilépve az országúton felfelé haladtunk. Az erdőbe érve már 440 m magasságban voltunk, ekkor ½ 10 volt. Kis pihenés után folytattuk utunkat meredeken felfelé, a gerinc 630 m magasságban volt. Ezek után lefelé haladva a panziónál megpihentünk ekkor ¾ 12 óra volt. Egy órás pihenés után 3 óra után pár perccel érkeztünk meg az Alsóegregyi bolthoz. Napi téma megbeszélése: ha a Szűzanyához Csíksomlyóba megérkezek, mi a várakozásom, mit várok a Szűzanyától? Húsz perc szünet után folytattuk utunkat, eddig 16 km-t tettünk meg. Az erdőben 5 óra után egy fél órás szünet után folytattuk utunkat jól kijelölt útvonalon. Este ¼ 8 körül már csak pár km-re vagyunk a szálláshelyről. A táj csodálatos. A tervezett golf pálya helyén egy bivaly csorda legelészett. A felhők kezdtek gyülekezni, de érdekes módon a fejük feletti felhők gyülekezése kimaradt. Szálláshelyre 8 óra után érkeztünk meg, amikor is az eső elkezdett cseperegni. A külön szobában emeletes ágyak voltak, ahol a hálózsákot használtuk. A lányok és a fiúk részére külön 1-1 zuhanyozó, illetve mosdó, wc állt rendelkezésre.

Május 4 (szombat) Hidalmás, Drág, Adalin, Nagyesküll, Magyarfodorháza, Kide. Létszám: 6 + 1 fő (Takács Jánost, Illés Máriát autóval hozták Kidére.) Időjárás: Tegnapihoz hasonló. Napi távolság: 31 km. Jelölés: A jelek az úton egyrészt elfogadhatóak, egyébként nagyon hiányosak. (Kár, hogy sok helyen az útra merőlegesen festették fel a jeleket, így azok csak akkor észrevehetők, amikor oda értünk.) Fizetés: ?? Étkezés: Reggeli Hidalmáson a tegnap esti gulyás finom maradékával + lekvár + kenyér. Délben Kisesklüllőn a kocsmában ebédeltünk (szalonna felvágott, tejföl, hagyma. Este: finom leves, töltött paprika, sütemény. Zarándokút: Indulás 8,10-kor, amikor kavicsos úton haladtunk tovább a domb déli oldalán, 9,15-ig óráig. Ezek után föld úton haladtunk, 10 órára érkeztünk Udróc községbe, eddig 9 km-t tettünk meg. Egy árnyékos épület lépcsőjén megpihentünk, majd 11 órára 451 m-es magasságban voltunk, eddig megtettünk 12 km-t. Megérkeztünk Kolozs megyébe, ami a dombtetőn van. Földút, majd aszfaltos út következett, 12 órára Kisesküllőn Koszorús Károly portájánál voltunk, eddigi táv 15 km. Nagyesküllőbe ¾ 2-re érkeztünk, ahol egy kocsma szabad szobájában fogyasztottuk el az elemózsiánkat, amit eddig hoztunk. Közben megbeszéltük a tegnapi témát. (Következő téma: Milyen hasonlóságot fedezek fel a közösség, és a külső emberek között.) Két órás pihenő, megbeszélést követően nekivágtunk a kissé meredek dombnak, majd lefelé, aztán ismét felfelé ahol megtaláltuk a szállás helyünket. A táj csodálatos a dombokkal, és a hegyekkel. Este vacsora. Egyébként arról is beszélgettünk, hogy a túra bakancsnak egy számmal nagyobbnak kell lennie, hogy útközben lehetőleg ne legyen probléma a járással. Ugyan is voltak akik passzentos lábbelivel jöttek, volt is bajuk bőven!

Május 5 (vasárnap) Kide, Csomafája, Kolozsborsa, Borsa, Bánfi tanya, Válaszút, Bonchida. Létszám: 7+1 fő vezető (Illés Mária autóval jött) Időjárás: Hőmérséklet 32 C ° Napos idő. Napi távolság: 24 km. Jelölés: Volt jó is, és kevésbé jó. Fizetés: Pénzt nem fogadott el Étkezés: A korai indulás miatt a hegytetőn út közben reggeliztünk a hozott élelemből. Este pedig Pazar lakomával vártak (zöldség leves hússal, krumplipüré hússal, házi sütésű kenyér, almás sütemény.) Zarándokút: A szennyes ruhákat elvitték mosásra, emeletes ágyon nagyon jókat aludtunk matrac és gyapjú takaró társaságában. Indulás 6,30 órakor, 2,5 km-t tettünk meg földes úton, a gerincre 7 órára érkeztünk meg. Innen ¼ 9 óráig egyfolytában hol dombon felfelé, illetve lefelé mentünk. Eddig megtett távunk 6 km. A távolság 1/3-át 9 órára tettük meg. A hegytetőn most reggeliztünk hideg élelmet. Fél óra múlva indultunk tovább (a gerinc magassága 480 m) Általános vélemény: mintha a világ tetején lennénk, ami kész csoda! A táj gyönyörű, juhászok tehenet legeltetnek, birkák legelésznek. Bonchidára du. 3 órára érkeztünk meg. Először a református parókiára mentünk, majd a házigazdához. Pazar étellel vártak. Alvás emeletes ágyon. Szomorú bejelentés: Ernesto a mai nap befejezte a zarándokutat, haza megy.

Május 6 (hétfő) Bonchida, Magyarpalatka, Mezőkeszü, Mócs. Létszám: 7 + 1 fő (Most egy cserkészfiú vette át a vezetést Soós Tamás) Nagy szomorúságunkra Havas Tamásnak el kellett mennie. Illés Mária autóval jött utánunk további láb sérülés miatt. Időjárás: 32 C° egész nap sütött a nap, mint a zarándokút eddigi szakaszáig (persze ez alatt Máriapócsot értem.) Napi távolság: 27 km. Jelölés: Hiányos. (Egyedüli zarándok a kijelölt úton nem tudna elmenni.) Fizetés: Pénzt nem fogadtak el. (általában megjegyzendő, hogy ahol nem fogadtak el pénzt, azért mi mégis adtunk, mert nem lehet elvárni, hogy ennyi embernek szállást, kosztot ingyen adjanak.) Étkezés: Nagyon bőséges reggelit kaptunk, útravalóval együtt. Zarándokút: Indulás 7 órakor földúton a dombokon, illetve a gerincen. Kilenc órakor már 11 km-t tettünk meg, 371 m magasságban vagyunk ekkor. A dombokról Gyulatükére ereszkedtünk le. Pihenés után ½ 10-kor indultunk tovább. Marokházára 11 órára érkeztünk, de ekkor már kenyerünk elfogyott, boltot pedig nem találtunk. Így Osváth Anna kénytelen volt bemenni egy házba (ahol egy nyugdíjas néni pihent az ágyban.) és elmondta, hogy kenyeret szeretne kérni a zarándok csoport részére, mert elfogyott. A néni nagy szeretettel adott egy nagy darab kenyeret, azonban pénzt nem fogadott el, cserébe, ISTEN segítségét kérte részünkre az út folytatásához. A falu feletti hegyre ¾ 12-re érkeztünk, eddig 15 km-t tettünk meg, 380 m magasságban. Ekkor lepihentünk, és egy rózsafüzért is elmondtunk, a következők javára. 1./ A mögöttünk lévő zarándok csoportért. 2./ Akik imádkoznak értünk. 3./ A hazáért 4./ Az összes zarándokért. 5./ Az otthon maradottakért. Ebéd du. 1 órakor az út széli árnyékos fák hűsébe, amikor már 15 km-t tettünk meg. Az étel amit magunkkal hoztunk (felvágott, kenyér, szalonna.) Tovább haladva egy forrás vizénél vizet vettünk (mert ekkor már szinte mindenkinek a vize is elfogyott.) A domb aljára 2 órára érkeztünk, amikor aztán lehetett felfelé is kapasz-kodni a dombon, a tetőre ½ 3-ra érkeztünk, a magasság 347 m. Nemsokára láttunk pár Mária út jelet . A további dombok így alakultak: tető 396 m, domb alja, majd ismét a tető 327 m (1/4 5 óra), ismét lefelé 319 m-re, majd felfelé 392 m (5óra), Mócs falu 338 m magasságban fekszik, ahova 5 órára érkeztünk meg. Úgy látszik a hegymenet nem volt elég, mert a templom is hegymenetnek felfelé volt, csak is azért, hogy a lábunk ne kényelmesedjen el túlzottan. Megjegyzendő, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a hegymenet, illetve a völgymenet útviszonya, meredeksége milyen? Mócson a plébános úr bemutatta a templomot, majd családi háznál szállásoltak el bennünket. Mai téma: Jézus miért hagyta magát, hogy elárulják?

Május 7 (kedd) Mócs, Novoly, Nagysármás. Létszám: 7 fő, a mai napon nem volt vezetőnk. Időjárás: Továbbra is 30 C°, aminek mi nem nagyon örültünk, viszont a talaj már siránkozott az eső után. Napi távolság: 15 km (ilyen még nem volt, gondoltuk, hogy ez aztán igazán könnyű lesz, persze ez nem jött be.) Jelölés: Nem voltunk elragadtatva. Fizetés: 45 Lej Étkezés: A körülményekhez képest kifogástalan. Zarándokút: Egy szerény nyugdíjas családi háznál voltunk elszállásolva, de a szívüket is kitették értünk. Gumimatracon aludtunk, de a fáradság miatt ez egyáltalán nem zavart bennünket, mert nagyon jól aludtunk. A napi rövid táv miatt ½ 9-kor indultunk. A falu szélén Laci bácsi észrevette, hogy hiányzik a gumi harisnyája. Ezért ő visszament, mi pedig egy árnyékos helyen megvártuk. Indulás 9,10-kor földúton dombnak felfelé csak az érdekesség kedvéért. Tető 405 m 1,6 km megtétele után ½ 10 órakor. Novoly falu egyik boltjánál megebédeltünk a szokásos hideg élelemmel, amikor már ¾ 12 óra volt. Indulás után nem sokára egy fiatalember futott utánunk és románul (mert az ő családja román nemzetiségű) megkért bennünket, hogy menjünk vissza az ő házukba, mert szívesen látnak bennünket. Meg kell jegyezni, hogy ekkor az Ortodox húsvét után voltunk. A megvendégelés azzal kezdődött, hogy pálinkával kínáltak, majd pászkával folytatták. Ez a pászka elég vastag volt (kb. 2,5 cm vtg. középen sárga színű pászkával), majd az asztalon lévő kosárból kínáltak bennünket, amiben piros, zöld, sárga stb. színű tojások voltak. Mivel az Anna tudott Románul, így a beszélgetést követően fényképezkedés volt. Induláskor a maradék pászkát részünkre elpakolták, és tojással is kedveskedtek, ami nagyon megható volt. Nagyszerű érzés volt a román család részéről, hogy ilyen szívesen láttak bennünket. (Csak megjegyzem, hogy a címüket felírtam, és Pécsről képeslapot küldök részükre.) Nagysármásra ½ 3-ra érkeztünk meg jól kifáradva a dombok sorozatos megmászása miatt, illetve az út közben való tévelygésünkből kifolyólag. Az ebéd elfogyasztása után mindannyian elfoglaltuk a Református egyház kollégiumában a szállás helyünket. A szállás emeletes vaságy, nagyon kényelmes, és ami nagyon fontos, hogy 2 db zuhany, és több wc. és kézmosó állt rendelkezésünkre. Nagyon jól aludtunk. Este a ruháját szinte mindenki kimosta. Mivel az én nadrágom és a ruhám egy része is már elég megviselt volt, így a kimosás után szerencsére az éjjel meg is száradt az udvari kötélen, mert az éjszakai hőmérséklet elég magas volt. Reggel már használatba is lehetett venni a ruhákat.

Május 8 (szerda) Nagysármás pihenőnap. (Mivel mindkét csoport a mai nap már együtt volt, ezért innen kezdve a részletes leírás elmaradt) Mai nap: A napi hőmérséklet kb. 32 C° egész nap sütött a nap. Létszámunk teljes, azaz 7 + 9 fő. Reggeli az étteremben. A mai nap nem mentem el reggelizni a csapattal, hanem vettem 1 l tejet + kalácsot és jó ízűen el is fogyasztottam. Délelőtt elmentem a cipőboltba szandált venni (mert volt aki szandálban tette meg az út egy részét) ezért úgy gondoltam, hogy én is veszek egyet, és néha ebben folytatom az utamat, nem mindig a magas szárú bakancsban. Persze a szandál helyett sport cipő lett, ( elég ócska műbőr, 65 lej) de mivel ez is melegítette a lábamat, ezért maradtam a bakancsomnál. Délelőtt pihenés. Ebéd előtt a két leírt téma felolvasása után azt megtárgyaltuk. Két órára mentünk ebédelni. A krumpli paprikás leves elfogyasztása közben érkezett meg a mási csoport amikor is szívből jövő örömmel köszöntöttük egymást, mert bizony hiányoztak nekünk. Ebéd után beszélgetés. Este egy családhoz mentünk el közösen, ahol megvendégeltek bennünket (fánk, zsíros kenyér, hagyma, italok.)

Május 9 (csütörtök) Nagysármás, Mezőmadaras Létszám most már 16 fő + 2 kísérő. A hőmérséklet a mai napon 30 C° kissé felhős, szeles, azonban aránylag egész nap sütött a Nap. Napi távolság: 30 km. Zarándokút: Első nap, hogy nem viszem a kb. 10 kg-os hátizsákot, mert a vásárolt sport cipőt, néhány felesleges holmival együtt az autó viszi tovább. Reggeli 7 órakor mely tojásrántotta gombával + káposzta + tea. Indulás 8 órakor. Egész nap földes, illetve kavicsos úton mentünk, nagyjából vízszintes terepen. Persze azért az út vége felé nem volt hiány a dombok fel és lefelé meneteléből sem. A szálláshelyre ½ 7-re érkeztünk meg, mely nagyon kényelmes. Bőséges vacsora és nagyon finom forrás vizet kaptunk. Meg kell jegyezni, hogy a jelek továbbra is nagyon hiányosak.

Május 10 (péntek) Mezőmadaras, Matrosszentgyörgy. Teljes csapat indul tovább a 21 km-es távolságnak, azonban változatlanul melegen süt a Nap szerencsére csak kb. 28 C° hőmérséklet van. Zarándokút: Kényelmes szállás, reggeli (bundáskenyér, felvágott, sajt, uborka, tea.) Indulás 8,10-kor, de a közelben megnéztük az alapítványi épületet, majd a hideg forrásvízzel feltöltöttük a flakonjainkat. Először földes úton majd köves úton mentünk felfelé az erdőben. Fenn a tisztáson, ahol kereszt is van megpihentünk, és mindjárt el is fogyasztottuk a szendvicseket, ami nagyon jól esett, ez ½ 12 – ½1-ig tartott. Ezek után jött az erdő majd földes út, és a köves út. A falu kocsmájánál megálltunk 1 – 2 óra között. Marosvásárhely egy másik büféjénél (ami egy nagy katonai sátor volt.) 3 és ¼ 5 között pihentük ki az út fáradalmait. Csak megjegyzem, hogy a pihenési időszak arra is ki lett használva, hogy a lábon lévő hólyag műtése megtörténjen. Ez abból állt, hogy steril tűvel a hólyag át lett szúrva, cérna áthúzásával. Így a hólyag jobb és bal oldalán a cérna integetett kifelé. Ezt kellett húzogatni, hogy a hólyag rendbe jöjjön. Az út folytatása a Maros folyó mellett folytatódott. A szálláshelyre ½ 6 körül érkeztünk meg. Megnéztük a templomot, ahol szentmise volt. Este vacsora (zöldségleves, kapros gombakrém csigatésztával és sütemény.) Lefekvés a földre tett matracokkal ami nagyon kényelmes volt. Az út menti jelekkel most sem voltunk elkényeztetve.

Május 11 (szombat) Marosszentgyörgy, Jobbágyfalva. A napi távolság 21 km. Hőmérséklet, napsütés az előző napival megegyezik. Zarándokút: Indulás ½ 8-kor igyekeztünk, mert 8 órakor a Karmelita nővérek kolostorában szentmisét tartottak. Maga a szentmise nagyon szívhez szóló volt, mert az ének, a zene is megható volt. Köves úton mentünk, majd föld úton a dombok között, illetve erdőben. Sok emelkedő nem volt, 11-től közel 12 óráig az erdő szélén a hozott élelemből megebédeltünk (szendvics, vajas kenyér, felvágott) a dombon lefelé menve 538 m magasságban voltunk. Jobbágyfalvára 3 óra előtt megérkeztünk. A falu szélén fogadtak minket (pap, 12 ministráns, és sok hívő.) Anna szülei itt laknak, így nagyon nagy volt az öröm a rég nem látott találkozás után. A szállás a falu szélén lévő faházakban volt. Itt a tűzoltóknak nagy rendezvénye volt. Így este mi is bálba csöppentünk, ahol végig magyar zene szólt. A vacsora bőséges (leves, sült hús, krumpli, savanyúság.)

Május 12 (vasárnap) Jobbágyfalva, Sóvárad – remeteség. Távolság 29 km. Hőmérséklet 30 C° egész nap sütött a Nap. Zarándokút: Reggeli bőséges az étteremben, két pár szendvicset készítettem magamnak + alma + sütemény. Indulás ¾ 8 órakor köves úton, illetve föld úton folytattuk az utunkat, dombok és most már hegyek kíséretében. Mályvára érve egy hét végi háznál behívtak minket ahol étellel, illetve itallal kínáltak. Itt ittam egy nagyon finom pálinkát, mégpedig köménymagosat. A településen az emberek integettek, és szeretetükkel kisérték a zarándok csoportot. Nyárádmagyarósra ¼ 12 órára érkeztünk meg. Köves út és aszfaltos út következett. A hegy előtt megpihentünk a Tóth féle market boltnál. Visszamenve a boltnál vásároltam egy üveg sört és elfogyasztottam a hozott szendviccsel együtt. Eddig a mai napnak az út felét tettük meg. Utána meredek hegyen felfelé menve már kifáradva a köves úton megérkeztünk a TV átjátszó állomáshoz, ahol ¾ 2 – ¾ 3-ig voltunk. Itt finom kút vizet ittunk. A Sóváradi remeteséget innen látni lehetett, de közben kiderült, hogy nincs is olyan közel. Először a falu széli boltnál megpihentünk. Ekkor következett az 1,5 km-es emelkedő földúton, ami néha elég meredek volt. A remeteségen sem villany, sem víz nincs bevezetve, de ez egyáltalán nem zavart minket, mert a gémes kút kb. 200 m-re volt. Kényelmes emeletes faágyban aludtunk, bőséges vacsorával fogadtak. Este felhők gyülekeztek, a vacsoránál pár csepp eső is esett. Majd Pap László atya szentmisét tartott számunkra fedett, nyitott fészerben. Este a nadrágot kimostam, mivel pót nadrágot nem hoztam, így másnap kölcsön nadrágot kellett húznom. A csomagokat kerti traktor tudta csak felvinni a remeteségre, mert személyautóval nem lehet megközelíteni.

Május 13 (hétfő) Sóvárad - remeteség pihenőnap. Hőmérséklet 14 C° borús idő, délben napsütés, délután viharos esős idő. Létszám 7 fő + Pál Andrea (aki Budapestről zarándokolt) + Geiger Rózi, Geiger Jóska, Kurucz Ági, és Farkas Árpád ma csatlakozott a csoporthoz, így a létszámunk 12 főre gyarapodott. Az Atya javasolta, hogy a mai napon lelki napot tartsunk. A reggeli bőséges Reggel tekintettel arra, hogy csak mi 12-en maradtunk, a többiek pedig útra keltek, ugyanis más útvonalon mennek CsÍksomlyóig. Reggel a szétvált csoport hátizsákjait levittük a faluba, mert a traktor nem jött fel, majd elbúcsúztunk egymástól, és nem sokára kezdődött számunkra a tervezett lelki nap. A lelki nap első részén előadást tartott az Atya, majd 1 órára mindenki elvonult, átgondolta, az elmondott témát, majd jött a megbeszélés. Ekkor mindenki elmondta gondolatait, érzéseit a témával kapcsolatban. Délben ebéd, utána 2 óra pihenés, és jön a lelki nap második része. Azonban a heves eső elmosta a nyitott fészerben tartandó lelki nap második részét. Mindenki pihent (aludt.) Este 7 órakor szentmise, vacsora, lefekvés mivel csak fejlámpával tudtunk világítani. A két napi költség 50 lej, amit az Atya nem fogadott el.

Május 14 (kedd) Sóvárad - remeteség, Siklód, Küsmöd, Etéd, Énlaka. Innen megint részletesen írom a napi eseményeket, tekintettel arra, hogy ismét szétvált a csapat. Létszám: 12 fő Időjárás: 10 C° borús, felhős idő Napi távolság: 22 km Jelölés: Kiválóak, aki egyedül szeretné végigjárni az utat, kis szerencsével meg is leheti. Fizetés: 62 lej Étkezés: Bőséges reggeli, a vacsora szintén ugyanaz. Zarándokút: Kényelmes szállás, hálózsák használatával. Az Atya terepjárójával viszi le a hegyről a személyes holmikat, amit majd személygépkocsi szállít tovább. Indulás ½ 10-kor. Mivel előző nap esett az eső, ezért a növényzet nedves, a cipő hamar átázott (már akinek) ezért ez azt jelentette, hogy a zokni is vizes lett. Általában majdnem mindenki lábszárvédőt húzott fel, aminek jó hasznát vettük. Szerencsére eső nem esett, az út aránylag jól járható, nem volt sok sár. Az út első fele földúton, az elején erdőben, majd mezőn keresztül vezetett. Később kövesút következett. Küsmödön a Szentkorona és a turul madár szobrát néztük meg a körforgalomnál. Utána pihenés. Az Énlaka előtti hegy teteje 700 m magas volt, 4 óra tájban jártuk ott. A hegyről leereszkedve ½ 5-re érkeztünk meg Énlakára. A szállás elsőrendű, emeletes faágyakkal. Nyolc ágyhoz külön fürdőszoba tartozott (zuhanyozó, wc, kézmosó.) Vacsora után mindenki bemutatkozik (4 fő új zarándok.) Majd a napi események megbeszélése következett.

Május 15 (szerda) Énlaka, Firtosváéralja, Székelypálfalva, Kecsedkisfalud, Farkaslaka, Gordon-tető, oroszhegy. Létszám: 12 fő (Farkas Árpád már nem jön velünk, új vezetőnk: Hadnagy Győző. Időjárás: 12 – 15 C° Napi távolság: 25 km Jelölés: A jelzések jók. Fizetés: 36 lej szállítással. Zarándokút: Reggeli 8 órakor ( tojásrántotta szalonnával + puliszka.) Indulás 9,10-kor. Az út dombnak (hegynek) felfelé megy az országúton. 1,8 km megtétele után 766 m magasságban vagyunk, ekkor ¾ 9 óra van. Azt hittük, hogy ez a dombtető, de tovább menve már 807 m magasságban vagyunk (ekkor 5 km-t tettünk meg) és változatlanul még mindig csakis felfelé vezet az út. Székelypálfalva 838 m magasságban van, amikor az óra ¼ 12 órát mutat. Ekkor a MAGYAR VÁNDOR fogadónál vagyunk. Megnéztük a jurta sátrat, a földbe vájt lakást, illetve magát a fogadót, ami nagyon kulturált kivitelben készült. Sajttal kínáltak bennünket és ¼ 1-kor indultunk tovább, de a változatosság kedvéért megint csak felfelé vezetet az út. Kalanda domb tetőre ½ 2-re érkeztünk, ahol a szénégetők vannak. A nagy sátorban a maradék elemózsiát elfogyasztottuk, ami már nagyon hiányos volt (szendvics, kenyér, víz.) Pihenés után az ¾ 3 kor indultunk tovább. Az erdőben már 930 m magasságban vagyunk, amikor rövidíteni szeretnénk. Nagyon meredek lejtőn lefelé, majd hegynek fel köves úton haladunk. Szerencsére egész nap nem esett az eső, de kellemetlen szél fújt. A későbbi erdőben kicsit bolyongtunk amikor már ½ 4 volt, és 14 km-t tettünk meg eddig. Majd ismét fel a mezőn a tetőre ahol átjátszó állomás áll az Oroszhegyen, ekkor már 4 óra van. (Közben a vízhólyagos lábakat rendbe kellett szedni.) A magasság ekkor 1000 m. Majd ezután meredek úton mentünk Oroszhegyre, ahova 6 órára érkeztünk meg. Hét órakor szentmise, utána vacsora (finom leves, töltött káposzta, sülthús krumpli.) A szállás kifogástalan emeletes vaságy takaróval, és fürdőszoba.

Május 16 (csütörtök) Oroszgegy, Zetelaka, Kápolnásfalu, Szentegyháza. Létszám: 10 fő (Ági autóval ment + 4 fő cserkészlány túravezető) Időjárás: 25 C° napos, felhős, szeles idő Napi távolság: 27 km Jelölés: a jelek elfogadhatók, sajnos sok helyen nem található, illetve el sem helyezhető a préri közepén. Fizetés: Reggeli, vacsora 21 lej, szállás ingyenes (az épület átalakítása folyamatban van.) Zarándokút: Szentmise 7 órakor, reggeli 8 kor, (puliszka, felvágott.) Indulás ¾ 9 kor országúton, (illetve földúton mentünk Zetelakára, ahová ¼ 12-re érkeztünk meg. Magasság 548 m, 7 km-t tettünk meg földúton felfelé – lefelé.) Zetelakán az első háznál betértünk, ahol diós kaláccsal, kávéval kínáltak. Utána a plébániára tértünk be ahol pálinkával fogadtak, majd lekváros buktát és pogácsát kaptunk. A falun áthaladva felfelé a meredek úton mentünk fel a Láztetőre, aminek a magassága 817 m amikor már 2 óra volt, és eddig 12 km–t tettünk meg. Tovább indulás 3,20-kor. A Máréfalvi pataknál a magasság 700 m ahol megpihentünk. Tovább haladtunk ½ 4-kor, az út folytatása köves úton történt hegymenetben. A Homorodi fennsíkra ½ 5-re értünk, 784 m magasságban, eddigi megtett távolság 18,5 km. A fennsíkon mentünk tovább, majd lefelé a patakig. Kápolnás faluba ½ 6–ra értünk 857 m magasságban, eddigi távolság 24 km. Pihenés, majd ¾ 7-kor indultunk tovább. A szálláshelyre ½ 8-ra érkeztünk. Vacsora (finom leves, tészta vadassal, + alma.) Az épület kialakítása egyenlőre kezdetleges, a padlóra 4 cm vtg. matracok kerültek, hálózsákkal aludtunk. A fürdőszoba kialakítása is folyamatban.

Május 17 (péntek) Szentegyháza, Tolvajos-tető, Csiba, Csíkszereda Csíksomlyó. Létszám: 11 fő + Kovács János nyugdíjas földrajz tanár vezető. Időjárás: 27 C° felhős, szeles idő. Napi távolság: 28 km Jelölés: Zarándok jelek példa értékűek voltak (réten oszlop, rajta a jel, mely mutatja az irányt.) Fizetés: 45 lej Zarándokút: Indulás ¾ 8-kor, előtte 7 órakor reggeli (tojás, sajt, felvágott, paradicsom, vaj.) A Szentegyházi kürtőnél a patakon átkeltünk. A dombok-hegyek általában 850 – 900 m magasságban vannak. Ezen a vidéken szinte mindig szeles az A Veresvíz pataktól dombon mentünk felfelé föld úton. A forrásnál megálltunk, pihentünk, és a nagyon jó hideg vízből megtöltöttük a flakonjainkat. A Mária jel nagyon jól fel van festve, azonban egy rövidebb úton mentünk, így egy meredek részt kihagytunk. A kalibás kő pataknál 10 órakor voltunk, utána ismét felfelé az emelkedőn haladtunk. A tolvajos tetőn megpihentünk, amikor 1000 m magasságban voltunk 11,5 km-t tettünk meg eddig. A hármas keresztnél 900 m magasságban voltunk, amikor déli idő volt. Itt egy másik csapattal találkoztunk, akik a Sóváradi-remeteségtől gyalog indultak. Itt az általuk hozott ételből mindannyian megebédeltünk (zsíros kenyér, hagyma, bor, pálinka, üdítő, kalács.) További indulás ¾ 1-kor indultunk tovább és a Pilicsi kerti útra tértük ¾ 2-kor, eddig 15 km-t tettünk meg. Csíkszereda határába 3 órára értünk, és a Csíki Panoráma Restaurantnál egy sör erejéig megpihentünk. A szálláshelyet megkerestük, majd a 6-os szentmisére mentünk, de előtte a Szűzanya szobránál áldást kértünk. Közben a másik szétvált csoport társainkkal találkoztunk. Este vacsora, megbeszélés, utána a templomba mentünk, ahol éjjel 1 óráig virrasztottunk. Ekkor olvastuk fel a Szűzanyának küldött kéréseket, ami 3 füzetet töltött meg. Szállás 4 cm vtg. matrac a padlóra fektetve + hálózsák. Jól aludtunk, zuhanyozási lehetőség nem volt.

Május 18 (szombat) Csiksomlyói Búcsú. Reggel 6 órakor kelés, boltban 1 liter kefirt vettem 2 sajtos kifli kíséretében. 7 órakor szentmise, 10 órakor gyülekezés, és a szétvált csoportunk másik felével együtt, mentünk fel a hegyre. A nagy ünnepi szentmise ½ 1-kor kezdődött, ami szép és felemelő volt. Az emberek színes kavalkádja betöltötte a Kis-és Nagysomlyó-hegy közötti nyereg domb oldalát, és öröm töltötte el a lelket, látva a közös céllal összejött emberek sokaságát. Visszafelé ½ 4 körül indultunk le a hegyről, megkeresve az ebédlő helyünket. Csülök levest kaptunk, ami finom volt és sűrű, még repetáztam is (az adag ugyan nem volt számomra túl nagy.) Később még sört is kaptunk. Majd pihenés, mert 7 órakor kezdődik a Csángó szentmise, amit Bőjti Csaba szerzetes atya tart. Ezután a Csángó mise végén, a csángó himnuszt követve még virrasztás is következett, így a korai időpontra tervezett lefekvés este 10 órára sikerült. Fizetés: 45 lej / nap szállásra.

Időjárás is kegyes volt, mert napsütést kaptunk, kék ég szép fehér felhőkkel, és enyhe szellővel. Május 19 (vasárnap) Csíksomlyó – Pécs Hajnali 3/4 2-kor keltünk, először a templomba mentünk, majd a meredek kálvária dombon (Kissomlyó hegy lábánál) mentünk felfelé az éjszakai sötétségben a Salvator kápolnáig, ahol gitáros szentmisét tartottak.

Hajnali 6,10 kor megnéztük a napfelkeltét, mely valóban csodálatos volt. Amikor a nap felkelt a nap kerületén körbe futott fényt lehetett megfigyelni. A dombról lemenve pihenés, majd pakolás.

Szerencsére a hétfői vonatjegyet nem kellet használni,mert kaptam egy másikat, ami még aznap vasárnap este indult Csíkszeredától. Irány Budapest, majd Pécs, érkezés du. ¾ 1-kor.

Amikor befejeztem a napló írását (junius 3-án) még mindig bennem élnek az énekes füzet énekei. Sokszor éjjel mikor felébredek, illetve napközben is nagyon sokszor magamban énekelem a következőket pl.:

Atyaisten szépleánya, Mária segíts! Fiúisten édesanyja, Mária segíts! Téged megyünk köszönteni, Méltóztassál meghallgatni, Mindennemű szükségünkben, Mária segíts! ……………… ………………

vagy a következő stófa:

Van egy égi anyám nékem, Ki el nem hagy soha engem, neve Mária Aki az én életemnek Vezércsillaga.